Алкохолно-шеллаков фирнис

Добиване.
Този фирнис се добива, като се разтвори 1 об. ч. шеллак в 2 об. ч. спирт за горене или чист алкохол.
Към целия разтвор се прибавя 5 % рициново масло. За да се ускори разтварянето му в спирта, шеллакът трябва да се счука на дребен прах (независимо от това, дали сме взели за целта червен или бял шеллак). Белият шеллак се разтваря по-мъчно от червения. Ето защо в добре затворен съд накисваме в етер счукан на дребно бял шеллак и след 1—2 часа го поставяме в спирта. Разтварянето в този случай върви много по-бързо.

Нормално червеният шеллак се разтваря в спирта за 24 ч. Ако обаче поставим разтвора на тъмно и в гореща водна баня, като от време на време го разклащаме силно, разтварянето става по-бързо.

Свойства.
Алкохолно-шеллаковият фирнис съхне много бързо. Образува твърда, нееластична корица, ако го употребим без 5 % рициново масло. Фирнис, направен от червен шеллак, боядисва в розово грунда, в състава на който има цинкова бяла. Това се дължи на процеси, които не са от значение за художника.

Употребление.
Алкохолно-шеллаковият фирнис се нанася бързо и леко върху грунда. Това става най-добре с памук, който трябва да е полумокър. Ако памукът не е изстискан, получават се лъскави части върху грунда. Изолаторът се нанася във вид на ленти, допиращи се една до друга, без да се покриват. Върху лъскави части от грунда боята не се задържа добре, а някои бързосъхнещи бои могат даже и да се напукат.
Употребява се само при изолиране на грундовете, някои от основите и задната страна на платната. Винаги преди употреба стъклото с фирнис трябва да се разклаща.

Съхраняване.
Алкохолно-шеллаковият фирнис трябва да се съхранява само в стъклени тъмни съдове, далеч от огън и на тъмно. Тенекиени съдове се разяждат от киселината, която се отделя с течение на времето от шеллака. В светли съдове фирнисът се разлага от светлината, а ако е близо до огън, понеже е лесно запалителен, може да причини пожар.
Освен това изпаряването му се ускорява и пропорцията между шеллака и спирта се изменя.

© Кирил Цонев, “Технология на изящните изкуства”, София 1974

Тагове: ,