Маслен грунд

С масления грунд се грундират най-често платната и металните основи. При другите основи той се избягва.

СЪСТАВ   НА СМЕСТА
1 об. ч. креда или непечен гипс,
1 об. ч. цинкова бяла или оловна бяла,
1 или 2 об. ч. безир или ленено масло, към което сме прибавили 1% сикатив.

Приготвянето на сместа става по следния начин:
Объркваме с пръчка една с друга кредата и оловната бяла и след това наливаме постепенно на малки количества от безира. Бъркането продължава, докато се получи равномерна смес, която трябва да е толкова рядка, че да тече свободно от пръчката или четката, с която сме я разбърквали.
Освен с тази смес маслен грунд може да направим, като употребим много гъста смес (по-гъста от бялата боя на туби) от оловната бяла (кремзервайс) на прах и безир. Сместа се получава чрез разтриване с чук върху дебела стъклена или мраморна плоча. За да се получи желаната гъста смес, постъпваме по следния начин:
Забъркваме с ножче за рисуване върху плочата гъста, полусуха каша и я оставяме в единия ъгъл. Вземаме след това една малка част от полусухата каша и я разстиламе в много тънък пласт чрез кръгообразни движения на чука върху цялата плоскост на плочата. Обираме последния с ножчето и пак го разтриваме с чука.
Това продължава дотогава, докато се получи смес, която не съдържа несмлени части от кремзервайс. Разпознаването става, като вземем малка част между пръстите и я разтриваме. Между пръстите не трябва да се усещат твърди частички. Останалата част от гъстата каша разтриваме по същия начин.

Първи начин за направа на маслен грунд.
При направата на маслен грунд с горните две смеси постъпваме по два различни начина.
При първата смес, понеже е рядка, си служим с широка четка, а при втората — с шпахтел поради гъстотата й.

Първи етап — туткалосване.
Намазваме платното с туткален разтвор в пропорция 75 г туткал и 1000 г вода и го чакаме да изсъхне.

Втори  етап — намазване  на  отделните  пластове от  сместа.
Намазваме основата с първата смес тънко и равномерно с полупълна четка, без силно разтриване и наблягане на четката.
Полученият пласт се остъргва с ножче за рисуване или ножче от самобръсначка и го оставяме да съхне 3 — 4 дни.

Втория пласт намазваме по същия начин. Можем да изстържем или оставим в това му положение. Оставяме го да съхне нови 3 — 4 дни, след което намазваме третия пласт и го изстъргваме.
Така полученият грунд може да се употреби най-рано след 10-дневно съхнене. През цялото време основата трябва да е изложена към светлината и да е в хоризонтално положение. Съхненето става далеч от огън и слънце. Понеже масленият грунд пожълтява силно, към сместа за второто намазване трябва да се постави малко умбра, от която грундът получава лек сребрист оттенък.
Масленият грунд върху платно не се изолира. Заздравяването му се извършва при туткаленото намазване. Оцветяването на масления грунд става само с терпентино-смолест фирнис. Заздравяването на платното от обратната му страна става чрез тънко намазване със сместа, употребена за грундиране на лицевата страна.

Втори начин за направата на грунда.
При втория начин намазваме с четка тънък пласт от рядка смес, получена от двойно пречистено френско терпентиново масло и гъста смес от оловна бяла и безир. Чакаме да изсъхне 10 дни, след което намазваме гъстата смес с шпахтел във вид на тънък пласт, който веднага след това изстъргваме с ножче за рисуване или от самобръсначка. За да засъхне вторият пласт, изчакват се пет дни. Нанасяме след това трети и четвърти пласт по същия начин, като времето за изчакване на съхненето им се удължава до три седмици.
Така приготвеният грунд трябва да съхне към светлина, далеч от огън и слънце, при умерена температура и винаги в хоризонтално положение.

От казаното за направата на маслен грунд и по двата начина следва, че пластовете на този грунд, понеже съдържат много масло, трябва да се положат един върху друг не само на много тънки пластове, но и в много добре засъхнало състояние. Това се прави с оглед на маслото, което, ако се нанесе в много дебел пласт, и то наведнаж, причинява силно пожълтяване на грунда.
Понеже сместа за маслен грунд не може да се запази от едно намазване до друго, за препоръчване е от нея да се прави толкова, колкото е необходимо за даден етап при работата.
Ако след направата на маслен грунд маслените бои от картината не се поемат от грунда, трябва да го изтрием с разреден амоняк.
Съдовете и четката се измиват веднага със сапун и вода.

Маслени грундове, направени за по-евтино със смеси от безир и креда или непечен гипс, са долнокачествени.

Употребление.
Масленият грунд е годен само за маслената техника. Понеже е много блажен, темперните и другите бои не се задържат върху него. Маслената боя стои на него за известно време сравнително доста свежо, ако сме я употребили в гъсто състояние и в техниката а ла прима. Впоследствие обаче силно пожълтява. Не трябва да се забравя също, че колкото грундът е по-блажен, толкова и маслената боя върху него има размазана и неприятна фактура, а освен това тя се напуква много лесно.

© Кирил Цонев, “Технология на изящните изкуства”, София 1974

Тагове: , , ,